sâmbătă, 25 august 2012

Cum se intocmeste un plan de afaceri ? Ce este un plan de afaceri ?


Cum se intocmeste un plan de afaceri ? Ce este un plan de afaceri ?


Un plan de afaceri este o prezentare de baza a unei idei si a modalitatilor de punerein practica ale acesteia.Realizarea unui plan de afaceri realist necesita un studiu atent al pietii, o estimarecorecta a tuturor cheltuielilor si resurselor necesare obtinerii rezultatului dorit. si,nu in ultimul rand, o cunoastere cat mai buna a concurentei si a strategiilor acesteia.

De ce este nevoie de un plan de afaceri ?

Un plan de afaceri este util nu numai finantatorilor externi, ci si proprietarilor firmei, multi intreprinzatori sunt, insa, nevoiti sa intocmeasca un plan de afaceriabia atunci cand acesta le este solicitat de un potential investitor, in fapt, redactareasa ar trebui sa fie unul din primii pasi in initierea oricarei afaceri.Odata cu intocmirea planului de afaceri, intreprinzatorii sunt ”fortati” sa ia inconsiderare aspecte care le-ar putea, altfel, scapa la o abordare mai superficiala, dar acest plan va ajuta sa va faceti o idée realista asupra afacerii fara a ignora problemele si riscurile existente.
Cum se intocmeste si ce trebuie sa contina un plan de afaceri?

•destinatarul final: proprietarii afacerii sau investitorii potentiali;
•vechimea firmei: planul de afaceri pentru o firma noua va fi diferit de cel pentru un proiect al unei firme existente;
•specificul activitatii firmei;
•amploarea proiectului de afaceriRealizarea unui plan de afaceri clasic poate dura pina la 6 luni si poate rezulta intr-un document foarte extins (20-100 pagini ), trebuie, insa, tinut cont de faptul cauna dintre cele mai importante etape, in realizarea planului de afaceri, este cea decercetare a pietii, cercetarea concurentei, a produselor si strategiilor acesteia siidentificarea potentialilor clienti si a cererii de produse existente pe piata.Exista insa elemente de baza care se regasesc in majoritatea planurilor de afaceri:
•rezumatul planului de afaceri;
•cuprinsul planului;
•prezentarea produsului firmei;
•piata-tinta si concurenta;
•procesul de productie si furnizorii;
•strategia de marketing;
•vanzarile preconizate;
• previziunile financiare;
•necesarul de finantare.Exista multe probleme care preocupa un intreprinzator strain la intrarea pe o noua piata, mai ales pe o piata noua, atipica si, inca, imprevizibila, cum este piataromaneasca:
•CINE este utilizatorul produselor/serviciilor mele?
•CINE este clientul pentru produsele/serviciile mele?
•CARE este amplasamentul adecvat pentru afacerea mea?
•CE pret este dispus sa plateasca piata romaneasca?
•CUM ajung produsele mele la client ?
•CARE sunt perspectivele pietei romanesti pe termen scurt si lung?
•CUM pot sa-mi extind gama de produse/servicii?
•CINE sunt concurentii mei pe aceasta noua piata si care sunt punctele lor tari si slabe? Cum le pot exploata ?
•DE CE un client va cumpara un produs de la mine?
•CARE este conceptul meu de marketing pe piata romaneasca ?
•CARE este necesarul meu de capital ?
•CARE este forma juridica cea mai potrivita pentru firma mea. Pe langa aceste intrebari, va trebui sa gasiti raspunsul la o serie de alte chestiuni ceva implica personal, dar care se afla in relatie directa cu viitorul afacerii pe care atigandit-o:
• Ce experienta practica aduci in afacere ?
• De ce cunostinte teoretice dispui ?
• Ce referinte poti prezenta ?
• Este familia ta dispusa sa te sprijine ?
• Dispui de mijloace financiare pentru a intretine familia in perioada dificilade inceput a afacerii ?
• Dispui de mijloace financiare pentru a sprijini afacerea ?
• Dispui de aport in natura pentru a sprijini afacerea ?
• Cunostintele / experienta ta sau a partenerului tau acopera domeniile cheieale afacerii ?
• Unde vei localiza sediul organizatiei ?
• De cati angajati ai nevoie ?
• Ce calificari trebuie sa aiba angajatii ?
• Ce nivel de salariu trebuie prevazut ?
• Poti gasi pe piata muncii specializarile necesare?
• Ai schitat o structura organizatorica ?Problemele se pot referi la multe aspecte care fac „farmecul” vietii cotidiene aintreprinzatorului si, pentru ca aceste probleme sa nu existe, sau, in orice caz, sa nu
devina de necontrolat este necesar ca viitorul intreprinzator sa gaseasca din timp,inca dinainte de a intra pe noua piata, raspunsuri la intrebarile de mai sus, adaptaterealitatilor acestei piete.
Greselile cele mai frecvente, ce se fac la intrarea pe o piata putin, sau deloc,cunoscuta sunt urmatoarele:

1. Aptitudini si calificare profesionala ale intreprinzatorului sunt insuficiente
2. Nu exista o strategie clara adaptata noii piete
3. Insuficienta cunoastere a competitorilor locali
4. Dependenta excesiva de anumiti furnizori
5. Dependenta excesiva de firma mama
6. Capacitate insuficienta de recrutare si selectie a personalului pe noua piata
7. Necunoasterea reglementarilor legale ale noii piete
8. Resurse financiare insuficiente
9. Evaluare gresita a cheltuielilor operationale
10. Supraestimarea capacitatii de a realiza profit
11. Politica imprudenta in domeniul investitiilor 
12. Planificare eronata a lichiditatilor 
13. Calculatie gresita a costurilor 
14. Contabilitate necorespunzatoare si incompleta
15. Necunoasterea obligatiilor fiscale
16. Alegere neadecvata a partenerilor de afaceri
17. Alegere necorespunzatoare a amplasamentului
Mai jos si un link catre planul de afaceri oferit de catre Agentia pentru Implementarea proiectelor si programelor pentru IMMuri: Plan de afaceri.

Tot pe site-ul lor sunt si diferite finantari nerambursabile. 

Pentru intrebari si nelamuriri va stau oricand la dispozitie.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu